حضرت امام علی رضا عليهالسلام نے فرمایا:
فرعون (بھی)موت کو دیکھ کر ایمان لے آیا تھا لہٰذا موت کو دیکھ کر ایمان لانا قابلِ قبول نہیں ہوتا۔
بحارالانوارکتاب العدل باب20حدیث25
مهموز الفاء صحيح از باب فَعَلَ يَفْعُلُ «الامر : فرمودن».
ماضى معلوم : اَمَرَ اَمَرٰا اَمَرُوا تا آخر. مستقبل معلوم : يَأمُرُ الخ ـ چنانكه در صحيح دانسته شد. ماضى مجهول اُمِرَ اُمِرٰا اُمِرُوا تا آخر.
مستقبل مجهول : يُؤْمَرُ يُؤْمَرانِ يُؤْمَرُون تا آخر. امر حاضر : اُومُرْ اُومُرٰا اُومُرُوا تا آخر.اصل اُومُرْ اُءْمُرْ بود دو همزه جمع شده بودند اوّل مضموم و ثانى ساكن همزه ثانى منقلب به واو شد اُومُر شد و اگر همزه اوّل مكسور باشد ثانى منقلب بياء شود ، چنانكه از اَزَرَ يَأزِرُ ، امر حاضر ايزِرْ مى آيد كه اصلش اِئْزِرْ بود و اگر همزه اوّل مفتوح باشد دوّم منقلب به الف شود چنانكه در آمَنَ كه اصلش اَءْمَنَ بود.
مهموز العين صحيح «الزَّءْر : آواز كردن شير در بيشه» زَأرَ يَزْأرُ زَأراً چون مَنَعَ يَمْنَعُ مَنْعاً و زَأَرَ يَزْإِرُ زاْراً چون عَلِمَ يَعْلَمُ عِلْماً.
مهموز اللّام صحيح از باب فَعَلَ يَفْعَلُ «الهَنْاء : گوارا شدن طعام»
هَنَاَ يَهْنَاُ هَنْاً چِون مَنَعَ يَمْنَعُ مَنْعاً و هَنَاَ يَهْنِأ چون ضَرَبَ يَضْرِبُ.
مهموز العين مثال از باب فَعَلَ يَفْعِلُ «اَلْوَءْد : زنده در گور كردن» وَاَدَ يَاِدُ چون وَعَدَ يَعِدُ.
مهموز اللّام اجوف از باب فَعَلَ يَفْعِلُ «المَجِيئ : آمدن».
ماضى معلوم جاءَ ، مستقبل معلوم يَجِيئ ، امر حاضر جِئْ ، نهى لا يَجِئْ ، اسم فاعل جاءٍ اسم مفعول مَجِيىءٌ.
مهموز الفاء ناقص از باب فَعَلَ يَفْعِلُ «اَتىٰ يَأْتى» چون رَمىٰ يَرْمى و در امر حاضر گوئى ايتِ اصلش اِئْتِ بود ، همزه براى كسره ماقبل قلب بياء شد ، ايتِ شد.
مهموز العين لفيف مفروق از باب فَعَلَ يَفْعِلُ «الوَءْى : وعده كردن» وَاٰى یَاى چون وقىٰ يَقى ، امر حاضر إِإِيٰا اُوَ إى إِيٰا إِينَ چون قِ ، اسم فاعل واءٍ ، اسم مفعول مَوْئِىٌّ.
مهموز الفاء لفيف مقرون از باب فَعَلَ يَفْعِلُ «الأىّ : جاى گرفتن» اَوىٰ يَاْوى چون طَوىٰ يَطْوِى ، امر حاضر ايوِ تا آخر ، اسم فاعل آوٍ اسم مفعول مَاْوِىٌّ.
مهموز الفاء مضاعف هم از باب فَعَلَ يَفْعِلُ حكم مضاعف دارد ، چون «الأَزّ : بند دست از جاى بيرون رفتن» اَزَّ يَاِزُّ چون ضَرَبَ يَضْرِبُ پس حكم مهموز هر باب ، حكم صحيح آن باب دارد.
مضاعف از باب فَعَلَ يَفْعُلُ «المدّ : كشيدن».
ماضى معلوم مَدَّ مَدّاٰ مَدُّوا تا آخر. اصل مَدَّ ، مَدَدَ بود ؛ اجتماع دو حرف اصلى در يك كلمه از يك جنس ثقيل بود اوّلى را ساكن كردند
و در ثانى ادغام نمودند مَدَّ شد. و در مَدَدْن و مابعد او چون دٰال دوّم ساكن بود به سكون لازم ، ادغام ممكن نبود از اين جهت بر حال خود ماندند.
مستقبل معلوم : يَمُدُّ يَمُدّاٰنِ يَمُدُّونَ تا آخر. اصل يَمُدُّ ، يَمْدُدُ بود حركت دٰال اوّل را به ميم دادند و در دال ثانى ادغام نمودند يَمُدُّ شد و
در يَمْدُدْنَ و تَمْدُدْنَ ادغام ممكن نبود چنانكه در مَدَدْنَ معلوم شد. ماضى مجهول : مُدَّ مُدّا مُدّوا تا آخر.
مستقبل مجهول : يُمَدَّ يُمَدّانِ يُمَدُّونَ تا
آخر ، امر حاضر را در مفرد مذكر چهار وجه جايز است: مُدَّ مُدِّ مُدُّ اُمْدُدْ به فكِّ ادغام ، و در باقى يك وجه چون مُدّاٰ مُدّوُا مُدِّى مُدّاٰ اُمْدُدْنَ و در مفرد امر غايب نيز خواه مذكّر و خواه مؤنّث باشد همين چهار وجه جايز است ، چون لِيَمُدَّ لِيَمُدُّ لِيَمُدِّ لِيَمْدُدْ به فكّ ادغام ، و بر اين قياس است حال نهى چون لٰا يَمُدَّ لٰا يَمُدِّ لٰا يَمُدُّ لٰا يَمْدُدْ و حال جحد چون لَمْ يَمُدَّ لَمْ يَمُدِّ لَمْ يَمُدُّ لَمْ يَمْدُدْ.
مضاعف از سه باب اصول آيد از فَعَلَ يَفْعِلُ «الفَرّ : فِرار كردن».
ماضى فَرَّ مستقبل يَفِرُّ واز باب فَعِلَ يَفْعَلُ «اَلْبَرّ : نيكويى كردن»
ماضى بَرَّ مستقبل يَبَرُّ و از باب فَعَلَ يَفْعُلُ چنانكه گذشت در مَدَّ يَمُدُّ و در امر حاضر و اَخَوٰاتِ وى از اين دو باب ، سه وجه جايز است زيرا كه ضمّه از براى موافقت عين الفعل مستقبل بود ساقط شد و نون تأكيد ثقيله مُدَّنَّ مُدّاٰنِّ مُدُّنَّ مُدِّنَّ مُدّاٰنِّ اُمْدُدْنٰانِّ خفيفه مُدَّنْ مُدُّنْ مُدِّنْ اسم فاعل : مٰادٌّ مٰادّاٰنِ مٰادُّونَ مٰادَّةٌ مٰادَّتٰانِ مٰادّاٰتٌ ومَوادٌّ ، اسم مفعول مَمْدُودٌ مَمْدُودانِ مَمْدُودونَ تا آخر.
***
حوزوی کتب
صرف میر
آغاز کتاب
ابنیه اسم و فعل
میزان در شناخت حروف اصلی
صیغ اسم و فعل
صحیح و غیر صحیح
ابواب فعل ثلاثی مجرد
ابواب فعل ثلاثی مزید
ابواب فعل رباعی
اقسام اسم
صرف فعل ثلاثی مجرد
فعل مستقبل
علامات و ضمائر 1
علامات و ضمائر 2
مضارع منصوب و مجزوم
ساختن صیغه امر مخاطب
فعل لازم و متعدی
فعل معلوم و مجهول
فعل مضارع مجهول
فعل امر مجهول
نون تأکید
اسم فاعل در ثلاثی مجرد
صیغه مبالغه
اسم مفعول در ثلاثی مجرد
اسم فاعل در ثلاثی مزید
اسم مفعول در ثلاثی مزید
صرف افعال معتل
صرف افعال مهموز و مضاعف
مصدر میمی، اسم زمان، مکان، آلت
شرط باب فَعَلَ يَفْعَلُ
صرف افعال ثلاثی مزید
قاعده باب تفعل و تفاعل
قاعده باب افتعال
صرف افعال رباعی
دو نکته
صرف میر
صرف افعال مهموز و مضاعف
فصل :
مهموز الفاء صحيح از باب فَعَلَ يَفْعُلُ «الامر : فرمودن». ماضى معلوم : اَمَرَ اَمَرٰا اَمَرُوا تا آخر. مستقبل معلوم : يَأمُرُ الخ ـ چنانكه در صحيح دانسته شد. ماضى مجهول اُمِرَ اُمِرٰا اُمِرُوا تا آخر.
مستقبل مجهول : يُؤْمَرُ يُؤْمَرانِ يُؤْمَرُون تا آخر. امر حاضر : اُومُرْ اُومُرٰا اُومُرُوا تا آخر.اصل اُومُرْ اُءْمُرْ بود دو همزه جمع شده بودند اوّل مضموم و ثانى ساكن همزه ثانى منقلب به واو شد اُومُر شد و اگر همزه اوّل مكسور باشد ثانى منقلب بياء شود ، چنانكه از اَزَرَ يَأزِرُ ، امر حاضر ايزِرْ مى آيد كه اصلش اِئْزِرْ بود و اگر همزه اوّل مفتوح باشد دوّم منقلب به الف شود چنانكه در آمَنَ كه اصلش اَءْمَنَ بود.
مهموز العين صحيح «الزَّءْر : آواز كردن شير در بيشه» زَأرَ يَزْأرُ زَأراً چون مَنَعَ يَمْنَعُ مَنْعاً و زَأَرَ يَزْإِرُ زاْراً چون عَلِمَ يَعْلَمُ عِلْماً.
مهموز اللّام صحيح از باب فَعَلَ يَفْعَلُ «الهَنْاء : گوارا شدن طعام» هَنَاَ يَهْنَاُ هَنْاً چِون مَنَعَ يَمْنَعُ مَنْعاً و هَنَاَ يَهْنِأ چون ضَرَبَ يَضْرِبُ.
مهموز العين مثال از باب فَعَلَ يَفْعِلُ «اَلْوَءْد : زنده در گور كردن» وَاَدَ يَاِدُ چون وَعَدَ يَعِدُ. مهموز اللّام اجوف از باب فَعَلَ يَفْعِلُ «المَجِيئ : آمدن». ماضى معلوم جاءَ ، مستقبل معلوم يَجِيئ ، امر حاضر جِئْ ، نهى لا يَجِئْ ، اسم فاعل جاءٍ اسم مفعول مَجِيىءٌ.
مهموز الفاء ناقص از باب فَعَلَ يَفْعِلُ «اَتىٰ يَأْتى» چون رَمىٰ يَرْمى و در امر حاضر گوئى ايتِ اصلش اِئْتِ بود ، همزه براى كسره ماقبل قلب بياء شد ، ايتِ شد. مهموز العين لفيف مفروق از باب فَعَلَ يَفْعِلُ «الوَءْى : وعده كردن» وَاٰى یَاى چون وقىٰ يَقى ، امر حاضر إِإِيٰا اُوَ إى إِيٰا إِينَ چون قِ ، اسم فاعل واءٍ ، اسم مفعول مَوْئِىٌّ.
مهموز الفاء لفيف مقرون از باب فَعَلَ يَفْعِلُ «الأىّ : جاى گرفتن» اَوىٰ يَاْوى چون طَوىٰ يَطْوِى ، امر حاضر ايوِ تا آخر ، اسم فاعل آوٍ اسم مفعول مَاْوِىٌّ.
مهموز الفاء مضاعف هم از باب فَعَلَ يَفْعِلُ حكم مضاعف دارد ، چون «الأَزّ : بند دست از جاى بيرون رفتن» اَزَّ يَاِزُّ چون ضَرَبَ يَضْرِبُ پس حكم مهموز هر باب ، حكم صحيح آن باب دارد.
مضاعف از باب فَعَلَ يَفْعُلُ «المدّ : كشيدن». ماضى معلوم مَدَّ مَدّاٰ مَدُّوا تا آخر. اصل مَدَّ ، مَدَدَ بود ؛ اجتماع دو حرف اصلى در يك كلمه از يك جنس ثقيل بود اوّلى را ساكن كردند و در ثانى ادغام نمودند مَدَّ شد. و در مَدَدْن و مابعد او چون دٰال دوّم ساكن بود به سكون لازم ، ادغام ممكن نبود از اين جهت بر حال خود ماندند. مستقبل معلوم : يَمُدُّ يَمُدّاٰنِ يَمُدُّونَ تا آخر. اصل يَمُدُّ ، يَمْدُدُ بود حركت دٰال اوّل را به ميم دادند و در دال ثانى ادغام نمودند يَمُدُّ شد و در يَمْدُدْنَ و تَمْدُدْنَ ادغام ممكن نبود چنانكه در مَدَدْنَ معلوم شد. ماضى مجهول : مُدَّ مُدّا مُدّوا تا آخر.
مستقبل مجهول : يُمَدَّ يُمَدّانِ يُمَدُّونَ تا آخر ، امر حاضر را در مفرد مذكر چهار وجه جايز است: مُدَّ مُدِّ مُدُّ اُمْدُدْ به فكِّ ادغام ، و در باقى يك وجه چون مُدّاٰ مُدّوُا مُدِّى مُدّاٰ اُمْدُدْنَ و در مفرد امر غايب نيز خواه مذكّر و خواه مؤنّث باشد همين چهار وجه جايز است ، چون لِيَمُدَّ لِيَمُدُّ لِيَمُدِّ لِيَمْدُدْ به فكّ ادغام ، و بر اين قياس است حال نهى چون لٰا يَمُدَّ لٰا يَمُدِّ لٰا يَمُدُّ لٰا يَمْدُدْ و حال جحد چون لَمْ يَمُدَّ لَمْ يَمُدِّ لَمْ يَمُدُّ لَمْ يَمْدُدْ.
مضاعف از سه باب اصول آيد از فَعَلَ يَفْعِلُ «الفَرّ : فِرار كردن». ماضى فَرَّ مستقبل يَفِرُّ واز باب فَعِلَ يَفْعَلُ «اَلْبَرّ : نيكويى كردن» ماضى بَرَّ مستقبل يَبَرُّ و از باب فَعَلَ يَفْعُلُ چنانكه گذشت در مَدَّ يَمُدُّ و در امر حاضر و اَخَوٰاتِ وى از اين دو باب ، سه وجه جايز است زيرا كه ضمّه از براى موافقت عين الفعل مستقبل بود ساقط شد و نون تأكيد ثقيله مُدَّنَّ مُدّاٰنِّ مُدُّنَّ مُدِّنَّ مُدّاٰنِّ اُمْدُدْنٰانِّ خفيفه مُدَّنْ مُدُّنْ مُدِّنْ اسم فاعل : مٰادٌّ مٰادّاٰنِ مٰادُّونَ مٰادَّةٌ مٰادَّتٰانِ مٰادّاٰتٌ ومَوادٌّ ، اسم مفعول مَمْدُودٌ مَمْدُودانِ مَمْدُودونَ تا آخر. ***
مقبول
طہارۃ، استعمال طہور مشروط بالنیت
المدخل۔۔۔
الزکاۃ،کتاب الزکاۃ وفصولہ اربعۃ۔۔۔
مقدمہ و تعریف :الامرلاول تعریف علم الاصول۔۔۔
الطہارۃ و مختصر حالات زندگانی
الفصل السابع :نسخ الوجوب۔۔
الفصل الثالث؛ تقسیم القطع الی طریقی ...
مقالات
دینی مدارس کی قابل تقلید خوبیاں
ایک اچھے مدرس کے اوصاف
اسلام میں استاد کا مقام و مرتبہ
طالب علم کے لئے کامیابی کے زریں اصول