حضرت امام جعفر صادق عليهالسلام نے فرمایا:
مومن کا کاروبار پاکیزہ ہوتا ہے، اس کے اخلاق اچھے ہوتے ہیں، اس کا باطن صاف ہوتا ہےوہ اپنے زائد مال کو خرچ کرتاہےاور زیادہ گفتگو سے پرہیز کرتا ہے۔
اصول کافی باب المومن و علاماتہ حدیث18، وسائل الشیعۃ حدیث20244
ياىِ در يَنْصُرُ و يَضْرِبُ ، علامت غيبت و حرف استقبال است. و الف در يَنْصُرانِ و يَضْرِبانِ علامت تثنيه مذكّر و ضمير فاعل است ، و نون عوض رفع است كه در واحد بوده. و ياء در يَنْصرُون و يَضْرِبُونَ هم چنان علامت غيبت و حرف استقبال است ، و واو علامت جمع مذكر و فاعل فعل است و نون عوض رفع است كه در واحد بوده و اين ضمّه براى مناسبت واو است. و تاء در تَنْصُرُ و تَضْرِبُ و تَنْصُرٰانِ و تَضْرِبٰانِ علامت غائبه مؤنّث است ، و الف علامت تثنيه و هَم ضمير فاعل و نون عوض رفع است كه در واحد بوده. و ياىِ در يَنْصُرْنَ و يَضْرِبْنَ علامت غيبت و حرف استقبال است ، و نون علامت جمع مؤنّث و ضمير فاعل است. و تٰاء در تَنْصُرُ و تَضْرِبُ علامت خطاب و حرف استقبال است و اَنْتَ در وَىْ مستتر است دائماً ، كه فاعل فعل است و تاىِ در تَنْصُرٰانِ و تَضْرِبٰانِ علامت خِطٰابِ و حرف استقبال است ، و الف علامت تثنيه مذكّر و ضمير فاعل است و نون عوض رفع است كه در واحد بوده. و تٰاء در تَنْصُرُونَ و تَضْرِبُونَ علامت خطاب و حرف استقبال است و واو ضمير جمع مذكّر است و نون عوض رفع است كه در واحد بوده. و تٰاىِ در تَنْصُرِينَ و تَضْرِبينَ علامت خطاب و حرف استقبال است ، و ياء ضمير واحد مؤنّث و فاعل فعل است و نون عوض رفع است كه در واحد مذكّر بوده است. و تٰاىِ در تَنْصُرٰانِ و تَضْرِبٰانِ علامت خطاب و حرف استقبال است ، و الف علامت تثنيه و هَم ضمير فاعل است و نون عوض رفع است كه در واحد بوده. و تٰاىِ در تَنْصُرْنَ وتَضْرِبْنَ علامت خطاب و حرف استقبال است ، و نون ضمير جمع مؤنّث و فاعل فعل است. و همزه ، در اَنْصُرُ و اَضْرِبُ علامت متكلّم وحده و اَنَا در وى مستتر است دائماً ، كه فاعلش باشد. و نون در نَنْصُرُ و نَضْرِبُ علامت متكلّم مع الغير است و نحن در وى مستتر است دائماً ، كه فاعل فعل است. و فاعل يَنْصُرُ و تَنْصُرُ شايد كه ظاهر باشد چون يَنْصُرُ زَيْدٌ و تَنْصُرُ هِنْدٌ و شايد كه ضمير مستتر باشد چون «زَيْدٌ يَنْصُرُ» اَىْ هو و «هِنْدٌ تَنْصُرُ» اَىْ هى.
***
حوزوی کتب
صرف میر
آغاز کتاب
ابنیه اسم و فعل
میزان در شناخت حروف اصلی
صیغ اسم و فعل
صحیح و غیر صحیح
ابواب فعل ثلاثی مجرد
ابواب فعل ثلاثی مزید
ابواب فعل رباعی
اقسام اسم
صرف فعل ثلاثی مجرد
فعل مستقبل
علامات و ضمائر 1
علامات و ضمائر 2
مضارع منصوب و مجزوم
ساختن صیغه امر مخاطب
فعل لازم و متعدی
فعل معلوم و مجهول
فعل مضارع مجهول
فعل امر مجهول
نون تأکید
اسم فاعل در ثلاثی مجرد
صیغه مبالغه
اسم مفعول در ثلاثی مجرد
اسم فاعل در ثلاثی مزید
اسم مفعول در ثلاثی مزید
صرف افعال معتل
صرف افعال مهموز و مضاعف
مصدر میمی، اسم زمان، مکان، آلت
شرط باب فَعَلَ يَفْعَلُ
صرف افعال ثلاثی مزید
قاعده باب تفعل و تفاعل
قاعده باب افتعال
صرف افعال رباعی
دو نکته
صرف میر
علامات و ضمائر 2
فصل :
ياىِ در يَنْصُرُ و يَضْرِبُ ، علامت غيبت و حرف استقبال است. و الف در يَنْصُرانِ و يَضْرِبانِ علامت تثنيه مذكّر و ضمير فاعل است ، و نون عوض رفع است كه در واحد بوده. و ياء در يَنْصرُون و يَضْرِبُونَ هم چنان علامت غيبت و حرف استقبال است ، و واو علامت جمع مذكر و فاعل فعل است و نون عوض رفع است كه در واحد بوده و اين ضمّه براى مناسبت واو است. و تاء در تَنْصُرُ و تَضْرِبُ و تَنْصُرٰانِ و تَضْرِبٰانِ علامت غائبه مؤنّث است ، و الف علامت تثنيه و هَم ضمير فاعل و نون عوض رفع است كه در واحد بوده. و ياىِ در يَنْصُرْنَ و يَضْرِبْنَ علامت غيبت و حرف استقبال است ، و نون علامت جمع مؤنّث و ضمير فاعل است. و تٰاء در تَنْصُرُ و تَضْرِبُ علامت خطاب و حرف استقبال است و اَنْتَ در وَىْ مستتر است دائماً ، كه فاعل فعل است و تاىِ در تَنْصُرٰانِ و تَضْرِبٰانِ علامت خِطٰابِ و حرف استقبال است ، و الف علامت تثنيه مذكّر و ضمير فاعل است و نون عوض رفع است كه در واحد بوده. و تٰاء در تَنْصُرُونَ و تَضْرِبُونَ علامت خطاب و حرف استقبال است و واو ضمير جمع مذكّر است و نون عوض رفع است كه در واحد بوده. و تٰاىِ در تَنْصُرِينَ و تَضْرِبينَ علامت خطاب و حرف استقبال است ، و ياء ضمير واحد مؤنّث و فاعل فعل است و نون عوض رفع است كه در واحد مذكّر بوده است. و تٰاىِ در تَنْصُرٰانِ و تَضْرِبٰانِ علامت خطاب و حرف استقبال است ، و الف علامت تثنيه و هَم ضمير فاعل است و نون عوض رفع است كه در واحد بوده. و تٰاىِ در تَنْصُرْنَ وتَضْرِبْنَ علامت خطاب و حرف استقبال است ، و نون ضمير جمع مؤنّث و فاعل فعل است. و همزه ، در اَنْصُرُ و اَضْرِبُ علامت متكلّم وحده و اَنَا در وى مستتر است دائماً ، كه فاعلش باشد. و نون در نَنْصُرُ و نَضْرِبُ علامت متكلّم مع الغير است و نحن در وى مستتر است دائماً ، كه فاعل فعل است. و فاعل يَنْصُرُ و تَنْصُرُ شايد كه ظاهر باشد چون يَنْصُرُ زَيْدٌ و تَنْصُرُ هِنْدٌ و شايد كه ضمير مستتر باشد چون «زَيْدٌ يَنْصُرُ» اَىْ هو و «هِنْدٌ تَنْصُرُ» اَىْ هى. ***
مقبول
طہارۃ، استعمال طہور مشروط بالنیت
المدخل۔۔۔
الزکاۃ،کتاب الزکاۃ وفصولہ اربعۃ۔۔۔
مقدمہ و تعریف :الامرلاول تعریف علم الاصول۔۔۔
الطہارۃ و مختصر حالات زندگانی
الفصل السابع :نسخ الوجوب۔۔
الفصل الثالث؛ تقسیم القطع الی طریقی ...
مقالات
دینی مدارس کی قابل تقلید خوبیاں
ایک اچھے مدرس کے اوصاف
اسلام میں استاد کا مقام و مرتبہ
طالب علم کے لئے کامیابی کے زریں اصول